Regulamin nadania stopnia doktora

 

Regulamin nadania stopnia doktora regulowany jest uchwałą nr 27/2025

Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

z dnia 24 kwietnia 2025 r.

https://bip.ujk.edu.pl/uchwala_nr_27_2025.html

––––––

Załącznik nr 2 do uchwały nr 27/2025

Regulamin określający zasady i tryb postępowania
w sprawie nadania stopnia doktora w dyscyplinie

(tekst jednolity)

OBJAŚNIENIE POJĘĆ

§ 1

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Uniwersytecie – należy przez to rozumieć Uniwersytet Jana Kochanowskiego
w Kielcach;
2) Rektorze – należy przez to rozumieć Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
w Kielcach;
3) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
w Kielcach;
4) Radzie Naukowej – należy przez to rozumieć Radę Naukową Instytutu właściwą
dyscyplinie, w której Uniwersytet posiada uprawnienia do nadawania stopnia
naukowego doktora albo stopnia doktora sztuki;
5) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.);
6) Szkole Doktorskiej – należy przez to rozumieć Szkołę Doktorską Uniwersytetu Jana
Kochanowskiego w Kielcach;
7) stopniu doktora – należy przez to rozumieć stopień naukowy albo stopień w zakresie
sztuki;
8) Doktorancie – należy przez to rozumieć osobę kształcącą się w Szkole Doktorskiej
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach;
9) (uchylony);
10) Kandydacie – należy przez to rozumieć osobę ubiegającą się o stopień doktora
lub doktora sztuki w trybie eksternistycznym;
11) osobie ubiegającej się o nadanie stopnia doktora – należy przez to rozumieć
Doktoranta, Kandydata;
12) RDN – należy przez to rozumieć Radę Doskonałości Naukowej;
13) BIP – należy przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej Uniwersytetu Jana
Kochanowskiego w Kielcach;
14) Systemie POL-on – należy przez to rozumieć Zintegrowany System Informacji
o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on;
15) Uczelnianym Zespole – należy przez to rozumieć Uczelniany Zespół ds. uzupełniania
efektów uczenia się na poziomie 8 PRK.

PRZEPISY WSPÓLNE

§ 2 [Przepisy ogólne]

1. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora sztuki może być
przeprowadzone w dyscyplinie naukowej lub artystycznej, w której Uniwersytet
posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora sztuki.

2. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza Rada Naukowa właściwa
dyscyplinie, na podstawie rozprawy doktorskiej, której przedmiotem są zagadnienia
naukowe odpowiadające tej dyscyplinie lub artystyczne w dyscyplinie artystycznej.

3. Jeżeli rozprawa doktorska obejmuje zagadnienia naukowe z więcej niż jednej
dyscypliny, osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora wskazuje dyscyplinę,
w której ubiega się o nadanie tego stopnia.

4. Stopień doktora może być nadany w dziedzinie nauki albo sztuki na zasadach
określonych w Ustawie. Zasady i tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w sytuacji, o której mowa w zdaniu poprzednim, określają odrębne przepisy.

5. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora może być przeprowadzone wspólnie z inną uczelnią, instytutem PAN, instytutem badawczym lub instytutem
międzynarodowym, jak również z podmiotami zagranicznymi, posiadającymi
uprawnienia do nadawania stopnia doktora w zakresie dyscypliny, w której
przeprowadzone będzie postępowanie. Umowa winna określać w szczególności:

1) sposób przeprowadzenia obrony;
2) wymogi co do składu Komisji Doktorskiej oraz obecności na obronie
recenzentów;
3) zasady realizowania programu kształcenia;
4) zasady finansowania;
5) zasady powoływania Komisji Doktorskiej.

6. Rada Naukowa podejmuje uchwały, o jakich mowa w niniejszym Regulaminie, zwykłą
większością głosów, w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej połowy
uprawnionych do głosowania członków Rady Naukowej. Uprawnionymi do głosowania
są członkowie Rady Naukowej będący profesorami lub profesorami uniwersytetu,
z zastrzeżeniem ust. 7.

7. Promotor lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy nie biorą udziału
w głosowaniach dotyczących uchwał podejmowanych w postępowaniu o nadanie
stopnia doktora, o których mowa w § 7 ust. 6.

§ 3 [Wymogi nadania stopnia doktora]

1. Stopień doktora może być nadany osobie, która:

1) posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny
lub posiada dyplom, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2
ustawy, dający prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie,
w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała,
z zastrzeżeniem ust. 7;
2) uzyskała efekty uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK, przy czym efekty
uczenia się w zakresie znajomości nowożytnego języka obcego są potwierdzone
w sposób określony w Ustawie;
3) posiada w dorobku co najmniej:
a) 1 artykuł naukowy opublikowany w czasopiśmie naukowym lub
w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które
w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie
sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2
pkt 2 lit. b, lub
b) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku
opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie
sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2
pkt 2 lit. a, albo rozdział w takiej monografii, lub
c) w przypadku dyscyplin artystycznych – dzieło artystyczne o istotnym
znaczeniu;
4) przedstawiła i obroniła rozprawę doktorską;
5) spełniła inne wymagania określone przez Radę Naukową.

2. W postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora wszczętych na zasadach
określonych w Ustawie i niniejszym Regulaminie do 31 grudnia 2021 r., do minimalnego
dorobku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit a, zalicza się także artykuły naukowe
opublikowane:

1) w czasopismach naukowych lub recenzowanych materiałach z konferencji
międzynarodowych ujętych w ministerialnym wykazie czasopism naukowych,
sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt
2 lit. b Ustawy, przed dniem ogłoszenia tego wykazu;
2) przed 1 stycznia 2019 r. w czasopismach naukowych, które były ujęte w części
A albo C wykazu czasopism naukowych ogłoszonego komunikatem Ministra
Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 stycznia 2017 roku, albo były ujęte
w części B tego wykazu, przy czym w przypadku listy B zaliczane będą wyłącznie artykuły naukowe, którym za opublikowanie przyznawano co najmniej 10 punktów.

3. W postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora wszczętych na zasadach
określonych w Ustawie i niniejszym Regulaminie do 31 grudnia 2021 r., do minimalnego
dorobku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit b, zalicza się także monografie naukowe
wydane przez:

1) wydawnictwo ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a Ustawy, przed dniem ogłoszenia tego
wykazu;
2) jednostkę organizacyjną podmiotu, którego wydawnictwo jest ujęte w wykazie
sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt
2 lit. a tej Ustawy.

4. Osiągnięcia naukowe, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a-b oraz ust. 2-3, należy
udokumentować w formie wykazu, zawierającego pełny zapis bibliograficzny (imiona
i nazwisko autora, tytuł monografii naukowej lub artykułu naukowego, nazwę
wydawnictwa, miejsce wydania, miesiąc i rok wydania, numer: ISBN, eISBN, ISSN,
eISSN, ISMN lub DOI, numery stron) oraz przedstawić oryginały lub kserokopie
publikacji.

5. Osiągnięcia artystyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. c, należy udokumentować
dziełem artystycznym wraz z zapisem tego dzieła odpowiednim ze względu na jego
rodzaj i dokumentacją jego publicznej prezentacji (w formie papierowej i elektronicznej
w formacie PDF lub JPG).

6. W przypadku gdy rozprawę doktorską stanowi samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej lub cykl publikacji naukowych, osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora wraz z rozprawą i wymaganymi dokumentami przedkłada oświadczenia określające indywidualny wkład w jej powstanie w formie procentowej i opisowej.

7. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych najwyższą jakością osiągnięć naukowych, o nadanie stopnia doktora może ubiegać się osoba niespełniająca wymagań określonych w ust. 1 pkt 1, będąca absolwentem studiów pierwszego stopnia
lub studentem, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich.

8. Za najwyższą jakość osiągnięć naukowych, o których mowa w ust. 7, uważa się
posiadanie w dorobku naukowym co najmniej jednego z osiągnięć, o których mowa
w ust. 1 pkt 3 lub ust. 2-3.

9. Osoba, o której mowa w ust. 7, po nadaniu stopnia doktora, uzyskuje równocześnie
wykształcenie wyższe, o którym mowa w art. 77 Ustawy.

10. Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora zobowiązana jest do posiadania
elektronicznego identyfikatora naukowca zgodnego z międzynarodowymi standardami – ORCID (Open Researcher and Contributor ID), zgodnie z art. 345 ust. 1 pkt 3 Ustawy.

§ 4 [Rozprawa doktorska]

1. Rozprawa doktorska prezentuje ogólną wiedzę teoretyczną osoby ubiegającej się
o stopień doktora w dyscyplinie albo dyscyplinach oraz umiejętność samodzielnego
prowadzenia pracy naukowej lub artystycznej.

2. Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest oryginalne rozwiązanie problemu naukowego,
oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych
w sferze gospodarczej lub społecznej albo oryginalne dokonanie artystyczne.

3. Rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lub artystyczna, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej.

4. Do rozprawy doktorskiej dołącza się wymagane Ustawą streszczenie.

5. W przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną, dołącza się opis w języku polskim i angielskim.

6. W przypadku niedopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej albo wydania decyzji
o odmowie nadania stopnia doktora, ta sama rozprawa nie może być podstawą
do ponownego ubiegania się o nadanie stopnia doktora.

§ 5 [Opieka naukowa]

1. Opiekę naukową nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej sprawuje promotor
lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy.

2. Funkcję promotora, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w Ustawie, może pełnić
osoba, posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, a funkcję
promotora pomocniczego osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.

3. Funkcję promotora może pełnić osoba nieposiadająca stopnia doktora habilitowanego lub tytułu profesora, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli właściwa Rada Naukowa uzna, że posiada znaczne osiągnięcia w zakresie zagadnień dotyczących rozprawy doktorskiej.

4. Powołanie osób do sprawowania opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy
doktorskiej następuje w trybie podjęcia przez Radę Naukową uchwały w sprawie
wyznaczenia osobie ubiegającej się o nadanie stopnia doktora promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego. Wniosek składany jest
do Przewodniczącego Rady Naukowej:

1) przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej – w przypadku Doktorantów, albo
2) przez Kandydata.

5. Warunkiem wyznaczenia do pełnienia funkcji promotora osoby, o której mowa w ust.
3, jest uznanie przez Radę Naukową posiadania przez tę osobę znacznych osiągnięć
w zakresie zagadnień naukowych, dotyczących rozprawy doktorskiej. W takim
przypadku uchwała Rady Naukowej zawiera uzasadnienie wskazujące na posiadanie
przez osobę wyznaczaną do pełnienia funkcji promotora znacznych osiągnięć
naukowych.

6. Rada Naukowa może powołać więcej niż jednego promotora do sprawowania opieki
naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej w przypadku, gdy zagadnienia
naukowe lub artystyczne będące przedmiotem rozprawy doktorskiej wykraczają poza
dyscyplinę, w której osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora, przygotowuje
rozprawę doktorską, lub w przypadku postępowania, o jakim mowa w § 2 ust. 5.

7. Rada Naukowa może powołać promotora pomocniczego do sprawowania opieki
naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej, wskazując zakres niezbędnych
do przeprowadzenia przy jego udziale badań naukowych.

8. Promotor lub promotorzy są powoływani po złożeniu oświadczenia, stanowiącego zał. nr 1a do niniejszego Regulaminu:

1) w przypadku Kandydata w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku;
2) w przypadku Doktorantów zgodnie z Regulaminem Szkoły Doktorskiej.
Przewodniczący Rady Naukowej niezwłocznie informuje Dyrektora Szkoły Doktorskiej
o osobach powołanych do sprawowania opieki naukowej.

9. Obowiązki promotora:

1) sprawuje bezpośrednią opiekę naukową nad osobą ubiegającą się o nadanie
stopnia doktora;
2) dokonuje corocznej oceny postępów naukowych lub artystycznych osoby
ubiegającej się o nadanie stopnia doktora;
3) zapewnia konsultacje oraz ocenia postępy naukowe lub artystyczne osoby
ubiegającej się o nadanie stopnia doktora;
4) wspiera osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora w pracy badawczej
lub pracy artystycznej;
5) zapewnia osobie ubiegającej się o nadanie stopnia doktora pomoc
w przygotowaniu wniosków projektów badawczych;
6) monitoruje postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej lub pracy artystycznej;
7) dokonuje sprawdzenia rozprawy doktorskiej, będącej pracą pisemną,
z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego, o którym mowa w art.
351 ust. 1 Ustawy, przed jej przyjęciem;
8) nadzoruje realizację uzupełnienia efektów uczenia się, wskazanych przez Komisję
ds. oceny Kandydata jako niezbędnych do uzyskania przez Kandydata kwalifikacji
na poziomie 8 PRK;
9) wykonuje inne obowiązki wynikające z Regulaminu Szkoły Doktorskiej.

10. Obowiązki promotora pomocniczego:

1) sprawuje funkcję pomocniczą w procesie planowania i realizacji badań w zakresie
określonym przez promotora;
2) wykonuje inne obowiązki wynikające z Regulaminu Szkoły Doktorskiej.

11. Jedna osoba może sprawować funkcję promotora lub promotora pomocniczego wobec nie więcej niż czterech Kandydatów.

12. Liczbę Doktorantów, nad którymi jedna osoba pełni funkcję promotora lub promotora pomocniczego, określa Regulamin Szkoły Doktorskiej.

13. W przypadku niewypełniania przez promotora obowiązków, o których mowa w ust. 9,
osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora może wystąpić z wnioskiem o zmianę
promotora. Wniosek o zmianę promotora wymaga uzasadnienia. Wniosek składany
jest:

1) przez doktorantów do Dyrektora Szkoły Doktorskiej;
2) przez Kandydatów do Przewodniczącego Rady Naukowej.

14. Promotor może wystąpić, w tym na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora, odpowiednio – do Dyrektora Szkoły Doktorskiej lub Przewodniczącego Rady Naukowej – o zmianę promotora pomocniczego w przypadku niewypełniania przez niego obowiązków, o których mowa w ust. 10.

15. Zmiana promotora lub promotora pomocniczego następuje w drodze podjęcia przez Radę Naukową uchwały w sprawie zmiany promotora lub promotora pomocniczego.

16. W przypadku braku złożenia przez Kandydata wniosku o wszczęcie postępowania
w sprawie nadania stopnia doktora w terminie sześciu lat od dnia wyznaczenia
promotora, Rada Naukowa podejmuje uchwałę w przedmiocie odwołania osób
powołanych do sprawowania opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy
doktorskiej. Uchwała wymaga uzasadnienia.

§ 6 [Recenzje i recenzenci]


1.
Recenzentem rozprawy doktorskiej może być osoba posiadająca tytuł profesora
lub stopień doktora habilitowanego, niebędąca pracownikiem Uniwersytetu
oraz pracownikiem uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego, instytutu
międzynarodowego, Centrum Łukasiewicz albo instytutu Sieci Łukasiewicz, których
pracownikiem jest osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora.

2. Recenzentem rozprawy doktorskiej może być osoba nieposiadająca stopnia doktora
habilitowanego lub tytułu profesora, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni
lub instytucji naukowej, jeżeli właściwa Rada Naukowa uzna, że posiada znaczne
osiągnięcia w zakresie zagadnień, dotyczących rozprawy doktorskiej.

3. Warunkiem wyznaczenia do pełnienia funkcji recenzenta osoby, o której mowa w ust.
2, jest uznanie przez Radę Naukową posiadania przez tę osobę znacznych osiągnięć
w zakresie zagadnień naukowych, dotyczących rozprawy doktorskiej. W takim
przypadku uchwała Rady Naukowej zawiera uzasadnienie wskazujące na posiadanie
przez osobę wyznaczaną do pełnienia funkcji recenzenta znacznych osiągnięć
naukowych.

4. Recenzentem nie może być osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione
wątpliwości co do jej bezstronności, zwłaszcza jeśli ma ona wspólne prace badawcze
lub wspólny dorobek publikacyjny z osobą ubiegającą się o nadanie stopnia doktora.

5. Recenzent sporządza recenzję rozprawy doktorskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jej
doręczenia.

6. Recenzja może zawierać wnioski dotyczące uzupełnienia lub poprawienia rozprawy
doktorskiej, które osobie ubiegającej się o nadanie stopnia doktora przekazuje
Przewodniczący Rady Naukowej. Recenzenci przedstawiają Radzie Naukowej recenzję
uzupełnionej lub poprawionej rozprawy doktorskiej w terminie miesiąca od dnia
otrzymania wniosku o jej sporządzenie.

7. Przewodniczący Rady Naukowej może zwrócić się do recenzenta o uzupełnienie
recenzji w przypadku, gdy otrzymana recenzja:

1) zawiera wniosek recenzenta o poprawę rozprawy, ale bez wskazania sposobu jej
poprawy;

2)
nie zawiera konkluzji;
3)
zawiera inne uchybienia formalne.

8. Warunki zapłaty przysługującego recenzentowi wynagrodzenia określa umowa
o sporządzenie recenzji. Wzór umowy określają odrębne przepisy.

POSTĘPOWANIE W SPRAWIE NADANIA STOPNIA DOKTORA

§ 7 [Doktoranci]

1. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na wniosek Doktoranta, stanowiący załącznik nr 1b do Regulaminu.

2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, Doktorant składa:

1) rozprawę doktorską – w 5 egzemplarzach (w tym 1 w miękkiej oprawie,
wydrukowany dwustronnie), wraz ze streszczeniem albo opis rozprawy
niebędącej pracą pisemną (na zasadach określonych w § 4 ust. 4-5), a także ich
wersje elektroniczne zapisane na elektronicznym nośniku danych w formacie PDF;
2) opinię promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego;
3) zaświadczenie o ukończeniu kształcenia w Szkole Doktorskiej, którego wzór
stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu, wydawane po spełnieniu warunków
określonych w Regulaminie Szkoły Doktorskiej;
4) certyfikat lub dyplom poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego
na poziomie co najmniej B2;
5) dokumenty potwierdzające osiągnięcia naukowe, o których mowa w § 3;
6) w przypadku współautorstwa w publikacjach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt
3 lit. a i b, lub w dziele artystycznym, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. c –
oświadczenia określające indywidualny wkład w ich powstanie, w formie
procentowej i opisowej. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3
do Regulaminu;
7) Raport z Jednolitego Systemu Antyplagiatowego.
2a. W przypadku składania dokumentów poświadczających osiągnięcia naukowe, należy je udokumentować w formie wykazu, wydrukowanego z programu EXPERTUS UJK.

3. W przypadku braku złożenia certyfikatu lub dyplomu, Doktorant składa egzamin
potwierdzający znajomość języka obcego nowożytnego na poziomie B2 na zasadach
określonych w Ustawie.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wraz z załącznikami składany jest
Przewodniczącemu właściwej Rady Naukowej.

5. Po otrzymaniu wniosku, Przewodniczący Rady Naukowej dokonuje oceny formalnej
złożonego wniosku wraz z załącznikami, a w przypadku stwierdzenia braków, wzywa
wnioskodawcę do ich usunięcia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje odmowę wszczęcia
postępowania.

6. Po zweryfikowaniu spełnienia przez Doktoranta wymagań, o których mowa w § 3, Rada Naukowa podejmuje uchwały w przedmiocie:

1) przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia
doktora;
2) wyznaczenia recenzentów rozprawy doktorskiej w postępowaniu o nadanie
stopnia doktora, na zasadach określonych w § 6 ust. 1-4;
3) dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej;
4) powołania Komisji Doktorskiej, na zasadach określonych w ust. 14;
5) przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej;
6) nadania stopnia doktora;
7) wyróżnienia rozprawy doktorskiej, na wniosek co najmniej dwu recenzentów,
zawarty w recenzji lub zgłoszony podczas obrony rozprawy doktorskiej.

7. Brak przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora jest równoznaczny z odmową wszczęcia postępowania. W przypadku odmowy wszczęcia postępowania przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowne postanowienie, które zawiera uzasadnienie i pouczenie o zażaleniu do RDN.

8. W przypadku wszczęcia postępowania o nadanie stopnia doktora Przewodniczący Rady Naukowej dokonuje aktualizacji danych Doktoranta w systemie POL-on w terminie 21 dni zgodnie z obowiązującymi w Uniwersytecie przepisami.

9. W przypadku gdy co najmniej jedna recenzja zawiera wniosek recenzenta o poprawę rozprawy, Przewodniczący Rady Naukowej wzywa Doktoranta do przedłożenia poprawionej rozprawy w określonym w zawiadomieniu terminie.

10. Rada Naukowa podejmuje uchwałę w przedmiocie dopuszczenia Doktoranta do obrony rozprawy doktorskiej, o ile co najmniej dwie z recenzji są pozytywne. Niezwłocznie po podjęciu uchwały Przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowne postanowienie.
W przypadku postanowienia o odmowie dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej
postanowienie zawiera uzasadnienie i pouczenie o przysługującym zażaleniu do RDN.

11. Przewodniczący Rady Naukowej udostępnia w BIP:

1) nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony rozprawy doktorskiej –
rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis
rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną oraz recenzje;
2) nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy
doktorskiej – informację o terminie, miejscu i sposobie jej przeprowadzenia.

12. W przypadku rozprawy doktorskiej, której przedmiot jest objęty tajemnicą prawnie
chronioną, udostępnia się tylko recenzje z wyłączeniem treści objętych tą tajemnicą.

13. Dokumenty, o których mowa w ust. 10, niezwłocznie po ich udostępnieniu zamieszcza
się w systemie POL-on.

14. Obrona rozprawy doktorskiej może być przeprowadzona podczas posiedzenia Rady
Naukowej lub Komisji Doktorskiej, o której mowa w ust. 14, przy udziale promotora
lub promotorów oraz co najmniej dwóch recenzentów. Umowa, o jakiej mowa w § 2
ust. 5, może inaczej określać wymóg obecności promotorów i recenzentów.
Posiedzenia mogą być przeprowadzone w szczególnych przypadkach w formie zdalnej,
na podstawie odrębnych przepisów.

15. Rada Naukowa może powołać Komisję Doktorską do przeprowadzenia obrony
rozprawy doktorskiej.

1) Komisję Doktorską powołuje się odrębnie dla każdego postępowania w sprawie
nadania stopnia doktora, wskazując osoby pełniące funkcje przewodniczącego
i sekretarza. W skład Komisji – o ile umowa, o której mowa w § 2 ust. 5, nie stanowi
inaczej – wchodzą:
a) przewodniczący – członek Rady Naukowej reprezentujący dyscyplinę,
obejmującą zagadnienia naukowe będące przedmiotem rozprawy
doktorskiej, posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego,
b) recenzenci,
c) co najmniej pięciu członków Komisji Doktorskiej, reprezentujących
dyscyplinę/dyscypliny naukowe/artystyczne, obejmujące zagadnienia
naukowe będące przedmiotem rozprawy doktorskiej, posiadających co
najmniej stopień doktora habilitowanego;
2) W przypadkach uzasadnionych zakresem i tematyką rozprawy doktorskiej Rada
Naukowa może powołać na członków Komisji nie więcej niż dwie osoby
reprezentujące dyscyplinę/dyscypliny inne niż ta, w której prowadzone jest
postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora;
3) Komisja Doktorska podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy liczby członków w głosowaniu tajnym

16. Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej obejmuje następujące etapy:

1) część jawna:
a) stwierdzenie kworum,
b) przedstawienie sylwetki naukowej Doktoranta przez promotora,
c) przedstawienie głównych założeń rozprawy doktorskiej przez Doktoranta,
d) przedstawienie opinii recenzentów,
e) otwarcie dyskusji z możliwością zadawania pytań przez uczestników obrony,
f) udzielenie odpowiedzi przez Doktoranta,
g) zamknięcie dyskusji i części jawnej przez przewodniczącego;
2) część niejawna:
a) dyskusja nad obroną i przeprowadzenie głosowania w sprawie przyjęcia obrony,
b) przeliczenie głosów przez sekretarza i przekazanie przewodniczącemu
informacji o wyniku głosowania,
c) podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej,
d) poddanie pod głosowanie wniosku o wyróżnienie rozprawy doktorskiej,
w przypadku zgłoszenia go przez co najmniej dwóch recenzentów;
3) ogłoszenie wyników głosowania w sprawie przyjęcia obrony przez
przewodniczącego.

17. Na podstawie uchwały Komisji Doktorskiej w sprawie przyjęcia obrony rozprawy
doktorskiej Rada Naukowa wydaje uchwałę w przedmiocie nadania stopnia doktora.
W przypadku gdy w danym postępowaniu nie doszło do powołania Komisji Doktorskiej,
obrona odbywa się przed Radą Naukową, która podejmuje uchwały w przedmiocie
przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej oraz nadania stopnia doktora.

18. Niezwłocznie po podjęciu przez Radę Naukową uchwały w przedmiocie nadania stopnia doktora, Przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowną decyzję. W przypadku decyzji o odmowie nadania stopnia doktora, musi ona zawierać uzasadnienie i pouczenie o przysługującym odwołaniu do RDN.

19. W przypadku wniesienia odwołania od decyzji, Przewodniczący Rady Naukowej
przekazuje odwołanie do RDN wraz z opinią Rady Naukowej i aktami sprawy w terminie
3 miesięcy od dnia złożenia odwołania.

§ 8 [uchylony]

§ 9 [Kandydaci – tryb eksternistyczny]

1. W przypadku Kandydatów ubiegających się o nadanie stopnia doktora na podstawie
przepisów Ustawy, stosuje się przepisy niniejszego Regulaminu, z uwzględnieniem
poniższych zmian.

1) przed wszczęciem postępowania kandydat składa wniosek o wyznaczenie
promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego,
według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do Regulaminu;
2) do wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora
i promotora pomocniczego Kandydat dołącza:
a) kwestionariusz osobowy Kandydata, którego wzór stanowi załącznik nr 7
do Regulaminu,
b) oryginał lub odpis dyplomu ukończenia jednolitych studiów magisterskich
wraz z suplementem albo oryginały lub odpisy dyplomów ukończenia
studiów I i II stopnia wraz z suplementami. W przypadku osoby, o której
mowa w § 3 ust. 7, – oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów I stopnia
wraz z suplementem lub zaświadczenie o ukończeniu trzeciego roku
jednolitych studiów magisterskich. W przypadku ukończenia studiów za
granicą, dokumenty winny być zalegalizowane lub opatrzone apostille,
zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, a także uznane za
równoważne odpowiedniemu polskiemu dyplomowi, chyba że przepisy
prawa zwalniają z tego ostatniego obowiązku,
c) opis aktywności naukowej Kandydata udokumentowany w formie wykazu,
potwierdzonego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Kielcach, zawierający
pełny zapis bibliograficzny (imiona i nazwisko autora, tytuł monografii
naukowej lub artykułu naukowego, nazwę wydawnictwa, miejsce wydania,
miesiąc i rok wydania, numery ISBN, eISBN, ISSN, eISSN, ISMN lub DOI,
numery stron) oraz oryginały lub kserokopie publikacji,
d) opis aktywności artystycznej udokumentowany zapisem tego dzieła
odpowiednim ze względu na jego rodzaj i dokumentacją jego publicznej
prezentacji (w formie papierowej i elektronicznej w formacie PDF lub JPG),
e) wstępnie sformułowaną koncepcję rozprawy doktorskiej,
f) oświadczenie o wyborze dyscypliny dodatkowej, stanowiące załącznik nr 8
do Regulaminu.
3) Rada Naukowa powołuje Komisję ds. oceny Kandydata zamierzającego
przygotować rozprawę doktorską w trybie eksternistycznym, wskazując osoby
pełniące funkcje przewodniczącego i sekretarza:
a) w skład Komisji ds. oceny Kandydata, liczącej co najmniej trzy osoby,
wchodzą:
− przewodniczący – członek Rady Naukowej reprezentujący dyscyplinę,
w której Kandydat zamierza przygotować rozprawę doktorską,
posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego,
− dwóch członków – członkowie Rady Naukowej reprezentujący daną
dyscyplinę, w której Kandydat zamierza przygotować rozprawę doktorską,
posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego,
− w przypadkach uzasadnionych zakresem i tematyką rozprawy doktorskiej
Rada Naukowa może powołać na członka Komisji nie więcej niż jedną osobę reprezentującą dyscyplinę inną niż ta, w której prowadzone jest
postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora.
b) do zadań Komisji ds. oceny Kandydata należy w szczególności:
− ocena wniosku i osiągnięć Kandydata,
− poinformowanie Kandydata o terminie i miejscu rozmowy
kwalifikacyjnej,
− przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem,
− ustalenie konieczności uzupełnienia efektów uczenia się dla kwalifikacji
na poziomie 8 PRK,
− przygotowanie opinii w sprawie Kandydata na podstawie oceny
złożonego przez niego wniosku, załączonych dokumentów oraz rozmowy
kwalifikacyjnej. Opinia Komisji zawiera wyniki weryfikacji posiadania
przez Kandydata efektów uczenia się na poziomie 8 PRK oraz warunki ich
uzupełnienia w oparciu o załącznik nr 9 do Regulaminu,
− w przypadku wydania przez Komisję pozytywnej opinii – rekomendacja
osoby lub osób do pełnienia funkcji promotora lub promotorów
albo promotora i promotora pomocniczego,
− w przypadku istnienia przesłanek do powołania promotora
pomocniczego, Komisja winna wskazać zakres niezbędnych
do przeprowadzenia przy jego udziale badań naukowych,
− niezwłoczne przekazanie opinii Przewodniczącemu Rady Naukowej.
4) Rada Naukowa podejmuje uchwałę w sprawie wyznaczenia promotora
lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego na podstawie
opinii Komisji ds. oceny Kandydata, z zastrzeżeniem § 5 ust. 6 i 7. W przypadku
odmowy powołania promotora lub promotorów albo promotora i promotora
pomocniczego, uchwała Rady Naukowej zawiera uzasadnienie wskazujące na
przyczynę odmowy.
5) w przypadku stwierdzenia konieczności uzupełnienia efektów uczenia się, ich
uzupełnienie odbywa się przed Uczelnianym Zespołem ds. uzupełniania
efektów uczenia się na poziomie 8 PRK, w skład którego wchodzą:
a) przewodniczący – Dyrektor Szkoły Doktorskiej,
b) zastępca Dyrektora Szkoły Doktorskiej,
c) kierownicy i zastępcy kierowników sekcji w Szkole Doktorskiej,
d) przewodniczący Komisji ds. Jakości Kształcenia w Szkole Doktorskiej,
o ile nie występuje w innej funkcji,
e) kierownik Studium Języków Obcych,
f) sekretarz – pracownik Szkoły Doktorskiej.
6) do zadań Zespołu, o którym mowa w pkt 5, należy:
a) organizacja i przeprowadzenie wymaganych egzaminów, z wyłączeniem
egzaminu z dyscypliny, w której Kandydat ubiega się o nadanie stopnia doktora,
b) wydanie zaświadczenia potwierdzającego realizację efektów uczenia się
na poziomie 8 PRK, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do Regulaminu.
7) egzamin z dyscypliny, w której Kandydat ubiega się o nadanie stopnia doktora,
przeprowadza pięcioosobowa Komisja egzaminacyjna, powoływana przez Radę
Naukową właściwej dyscypliny spośród nauczycieli akademickich posiadających
stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora.
7a) w przypadku braku posiadania certyfikatu lub dyplomu potwierdzającego
znajomość języka obcego nowożytnego na poziomie B2, Doktorant składa
egzamin na zasadach określonych w Ustawie.
8) postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na wniosek
Kandydata, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do Regulaminu. W terminie 30
dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa, dane Kandydata uzupełnia się
w wykazie osób ubiegających się o stopień doktora w Systemie POL-on.
9) wraz z wnioskiem, o którym mowa w pkt 9, Kandydat składa Przewodniczącemu
Rady Naukowej dokumenty, o których mowa w § 7 ust. 2, z uwzględnieniem
następujących zmian:
a) zamiast zaświadczenia o ukończeniu kształcenia w Szkole Doktorskiej
Kandydat składa zaświadczenie potwierdzające uzyskanie efektów
uczenia się na poziomie 8 PRK. Obowiązek ten nie dotyczy kandydatów,
co do których Komisja ds. oceny Kandydata nie wskazała konieczności
uzupełnienia efektów uczenia się na poziomie 8 PRK,
b) dodatkowo, Kandydat składa oświadczenie o pokryciu kosztów
postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. Wzór oświadczenia
stanowi załącznik nr 12 do Regulaminu.
10) Komisja ds. oceny Kandydata podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków.
11) Przepisy § 7 ust. 3-18 stosuje się odpowiednio.

OPŁATY ZA PRZEPROWADZENIE POSTĘPOWANIA
OPŁATY ZA POSTĘPOWANIE W SPRAWIE NADANIA STOPNIA DOKTORA /DOKTORA SZTUKI

§ 10

1. Nie pobiera się opłat za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora osobie, która ukończyła Szkołę Doktorską UJK.

2. (uchylony).
3. (uchylony).

4. Kandydat wnosi na rzecz Uniwersytetu opłatę za przeprowadzenie postępowania
o nadanie stopnia doktora.

5. W przypadku nauczyciela akademickiego albo pracownika naukowego, koszty
postępowania ponosi zatrudniająca go uczelnia, instytut PAN, instytut badawczy
lub instytut międzynarodowy.

6. Koszty postępowania w sprawie nadania stopnia doktora obejmują:

1) wynagrodzenie promotora w przewodzie doktorskim w wysokości 83%
wynagrodzenia profesora, określonego na podstawie przepisów wskazanych
w art. 137 ust. 2 Ustawy;
2) wynagrodzenie promotora pomocniczego w przewodzie doktorskim
w wysokości 50% wynagrodzenia profesora, określonego na podstawie
przepisów wskazanych w art. 137 ust. 2 Ustawy;
3) wynagrodzenie recenzenta w przewodzie doktorskim wynosi 27%
wynagrodzenia profesora, określonego na podstawie przepisów wskazanych
w art. 137 ust. 2 Ustawy;
4) koszty dojazdu, noclegu i diet promotora oraz recenzentów według
faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów;
5) pozostałe koszty i wydatki, w tym koszty administracyjne związane
z przeprowadzeniem postępowania o nadanie stopnia doktora, w wysokości
określonej aktualnie obowiązującym na dzień wystawienia faktury za
odpłatność komunikatem rektora w sprawie ustalenia wysokości kosztów
pośrednich w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora
oraz w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego.

7. Koszty i wydatki, o których mowa w ust. 4 pkt 5, nie mogą przekraczać kosztów
poniesionych w zakresie niezbędnym do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania
o nadanie stopnia doktora.

8. Osoba, o której mowa w ust. 4 lub podmiot, o którym mowa w ust. 5, refunduje
koszty, o których mowa w ust. 5, na podstawie umowy zawartej z Uniwersytetem.
Wzór umowy określają odrębne przepisy.

9. Rektor może zwolnić osoby wskazane w ust. 3 lub 4 z obowiązku wniesienia opłaty
w całości lub w części w uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy:

1) osoba ubiegająca się o zwolnienie kieruje lub kierowała grantem badawczym
realizowanym w uczelni, finansowanym ze źródeł zewnętrznych;
2) (uchylony);
3) posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym.

10. Doktoranci i kandydaci mają prawo do korzystania z infrastruktury badawczej
i informatycznej Uniwersytetu na zasadach określonych w Regulaminie korzystania
z infrastruktury badawczej UJK.

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

§ 11

1. (uchylony).
2. (uchylony).
3. (uchylony).

4. Postępowania o nadanie stopnia doktora wszczęte Kandydatowi w okresie od dnia
1 października 2019 r. do 27 stycznia 2021 r. przeprowadza się na podstawie
regulaminu stanowiącego załącznik do uchwały nr 57/2020 Senatu Uniwersytetu
Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 25 czerwca 2020 r.

5. (uchylony).
6. (uchylony).
7. (uchylony).

8. W przypadku przewodów doktorskich osób mających wszczęty i niezakończony
przewód doktorski, w sprawie którego Uniwersytet zawarł umowę o refundację
kosztów tego przewodu przed wejściem w życie niniejszego Regulaminu, ostateczne
koszty tego przewodu ustalane są na zasadach określonych w niniejszym
Regulaminie.