Odpowiedzialność dyscyplinarna doktorantów
Studenci i doktoranci podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za przewinienie dyscyplinarne stanowiące naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni oraz za czyn uchybiający godności studenta.
Zgodnie z art. 322 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
„Art. 322. [Podstawy odpowiedzialności dyscyplinarnej; odpowiednie stosowanie przepisów; skład orzekający komisji dyscyplinarnej]
1. Doktorant podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie przepisów obowiązujących w podmiocie prowadzącym szkołę doktorską oraz za czyn uchybiający godności doktoranta. Do odpowiedzialności dyscyplinarnej doktorantów stosuje się odpowiednio przepisy art. 307 ust. 2, art. 308-320 oraz przepisy wydane na podstawie art. 321 .
- Uchwała nr 101/2024 Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 2 września 2024 roku w sprawie powołania Komisji Dyscyplinarnej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dla Doktorantów
- Uchwała nr 102/2024 Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 2 września 2024 roku w sprawie wyboru przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dla Doktorantów
- Uchwała nr 103/2024 Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 2 września 2024 roku w sprawie powołania Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dla Doktorantów
- Uchwała nr 104/2024 Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 2 września 2024 roku w sprawie wyboru przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dla Doktorantów
2. Komisja dyscyplinarna rozstrzygająca sprawę doktoranta orzeka w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki albo pracownik naukowy, oraz w równej liczbie z doktorantów i nauczycieli akademickich albo pracowników naukowych”.
Skład Komisji Dyscyplinarnej dla Doktorantów regulują uchwały nr 101/2024 oraz 102/2024.
Skład Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Doktorantów regulują uchwały nr 103/2024 oraz 104/2024.
Zgodnie z art. 308 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
„Karami dyscyplinarnymi są:
1) upomnienie;
2) nagana;
3) nagana z ostrzeżeniem;
4) zawieszenie w określonych prawach studenta na okres do 1 roku;
5) wydalenie z uczelni”.
Kwestie związane z sytuacjami konfliktowymi, przeciwdziałania dyskryminacji i zachowaniom przemocowym reguluje procedura ogólnouczelniana nr USZJK-O/2.
Zgodnie z procedurą:
Zgłoszenie pisemne skargi dotyczącej sytuacji konfliktowych, dyskryminacji, zachowań przemocowych, którego wzór przedstawia załącznik nr 1, powinno zawierać:
a) przedstawienie stanu faktycznego, a w szczególności wskazanie konkretnych działań lub zachowań uznanych przez osobę kształcącą się za sytuacje konfliktowe, dyskryminację, zachowania przemocowe, oraz okresu, którego te działania lub zachowania dotyczą (np.spis konkretnych zachowań z datami);
b) wskazanie osoby lub osób, z którymi osoba kształcąca się pozostaje w konflikcie i/lub wyraża zarzut lub podejrzenie stosowania dyskryminacji i/lub zachowań przemocowych;
c) uzasadnienie i dowody na poparcie przytoczonych okoliczności, w tym również wskazanie świadków (o ile to możliwe);
d) datę i czytelny podpis osoby kształcącej się składającej zgłoszenie.
W zgłoszeniu osoby kształcące się, które składają skargi, sygnalizując sytuacje konfliktowe, dyskryminację,
zachowania przemocowe mogą zaproponować rozwiązanie problemu.
Osoby kształcące się składają skargi, sygnalizując sytuacje konfliktowe, dyskryminację, zachowania przemocowe dyrektorowi Szkoły Doktorskiej (w przypadku doktorantów):
– za pośrednictwem kierownika sekcji w Szkole Doktorskiej,
– za pośrednictwem kierownika studiów doktoranckich,
– za pośrednictwem samorządu doktorantów,
– osobiście.
Skargi, sygnalizujące sytuacje konfliktowe, dyskryminacje, zachowania przemocowe powinny być szczegółowo uzasadnione. W przypadku wątpliwości co do ich treści zgłaszający je są proszeni o ich doprecyzowanie w terminie 7 dni od dnia skierowania prośby o ich uzupełnienie. Właściwy dziekan wydziału/filii lub dyrektor Szkoły Doktorskiej zobowiązany jest do przeprowadzenia wyczerpującego postępowania wyjaśniającego, pozwalającego na rzetelne ustalenie zaistniałych okoliczności faktycznych
Po dokładnym ustaleniu przebiegu zdarzeń, opisanych w zgłoszeniu skargi, dotyczącej sytuacji konfliktowej, dyskryminacji, zachowania przemocowego, strony będące w konflikcie zostają poinformowane o sposobie rozpatrzenia sprawy, w formie pisemnej w terminie 30 dni od daty zgłoszenia.
W przypadku niesatysfakcjonującego rozpatrzenia skarg przez dyrektora Szkoły Doktorskiej, sygnalizujących sytuacje konfliktowe, dyskryminacje, zachowania przemocowe, strony będące w konflikcie są uprawnione do złożenia pisemnego odwołania do prorektora właściwego ds. nauki.