Regulamin Szkoły Doktorskiej
Uchwała nr 6/2025
Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 27 lutego 2025 roku
w sprawie uchwalenia Regulaminu Szkoły Doktorskiej
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://bip.ujk.edu.pl/uchwala_nr_6_2025.html
Załącznik do uchwały nr 6/2025
REGULAMIN SZKOŁY DOKTORSKIEJ UNIWERSYTETU JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
§ 1
Organizacja Szkoły Doktorskiej
1. W Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach działa Szkoła.
2. W ramach Szkoły Doktorskiej funkcjonują sekcje dziedzinowe określone przez rektora.
3. Sekcję w ramach Szkoły tworzy, likwiduje i przekształca rektor na wniosek Dyrektora Szkoły Doktorskiej.
4. Sekcja dziedzinowa Szkoły Doktorskiej może obejmować więcej niż 1 dyscyplinę nauki lub sztuki.
5. Szkoła Doktorska może być prowadzona wspólnie z innym podmiotem, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.) zwanej dalej ustawą.
6. Szkołą Doktorską kieruje Dyrektor Szkoły Doktorskiej, zwany dalej dyrektorem.
7. Sposób powołania dyrektora określa Statut Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, zwany dalej Statutem.
8. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie Szkołą Doktorską;
- opracowanie Regulaminu Szkoły Doktorskiej;
- opracowywanie zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
- organizowanie procesu rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
- określanie limitu przyjęć do Szkoły Doktorskiej, za zgodą rektora;
- opracowywanie programów kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- organizowanie procesu kształcenia doktorantów;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją programu kształcenia;
- proponowanie rektorowi składów komisji rekrutacyjnych;
- współpraca z dyrektorami instytutów/przewodniczącymi rad naukowych reprezentującymi dyscypliny wchodzące w skład sekcji Szkoły Doktorskiej w zakresie: zapewnienia jakości kształcenia doktorantów, zasad i kryteriów rekrutacji do Szkoły Doktorskiej, wyznaczania promotorów, promotorów pomocniczych, składu komisji rekrutacyjnej, składu komisji do oceny śródokresowej i programów kształcenia;
- monitorowanie jakości kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- wydawanie z upoważnienia rektora decyzji administracyjnych związanych z kształceniem doktorantów w zakresie określonym przez rektora;
- organizowanie procesu przeprowadzania oceny śródokresowej doktorantów;
- sprawowanie nadzoru nad procesem przeprowadzania ocen śródokresowych;
- dbałość o sprawy socjalno-bytowe doktorantów;
- koordynowanie prac rady naukowej Szkoły Doktorskiej;
- przygotowanie Szkoły Doktorskiej do ewaluacji;
- współpraca z samorządem doktorantów;
- sprawowanie nadzoru nad studiami doktoranckimi, do czasu ich zakończenia.
9. Rektor może, na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej, powoływać i odwoływać zastępcę dyrektora, kierowników sekcji oraz zastępców kierowników sekcji.
10. Kompetencje zastępcy dyrektora szkoły i kierowników sekcji dziedzinowych określa zarządzeniem dyrektor Szkoły Doktorskiej.
11. W ramach Szkoły Doktorskiej funkcjonuje Rada Naukowa Szkoły Doktorskiej, jako podmiot opiniodawczo-doradczy Dyrektora, zwana dalej Radą Szkoły.
12. Tryb wyboru członków Rady Szkoły oraz jej kompetencje określa Statut.
§ 2
Rekrutacja i kształcenie w Szkole Doktorskiej
1. Do Szkoły Doktorskiej może być przyjęta osoba:
- która posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny;
- osoba wykazująca się najwyższą jakością osiągnięć naukowych lub artystycznych, będąca absolwentem studiów pierwszego stopnia lub studentem, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich.
2. Limity przyjęć do Szkoły Doktorskiej w poszczególnych dyscyplinach naukowych lub artystycznych w danym roku akademickim określa dyrektor za zgodą rektora.
3. Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej odbywa się w drodze konkursu na zasadach określonych przez Senat Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, zwany dalej Senatem.
4. Zasady i kryteria rekrutacji do Szkoły Doktorskiej opracowuje dyrektor, po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły i przedstawia je rektorowi w celu zgłoszenia pod obrady Senatu.
5. Zasady i kryteria rekrutacji, o których mowa w 4, powinny być uchwalone w terminie umożliwiającym udostępnienie ich zgodnie z trybem określonym w ustawie.
6. Osoba przyjęta do Szkoły Doktorskiej rozpoczyna kształcenie i nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania, którego treść określa Statut. Osoba przyjęta potwierdza złożenie ślubowania podpisem.
7. Osoba przyjęta do Szkoły Doktorskiej nie może być doktorantem innej Szkoły Doktorskiej.
8. Po spełnieniu wymagań, o których mowa w 6, doktorant otrzymuje legitymację.
9. Kształcenie doktorantów w Szkole Doktorskiej trwa 4 lata akademickie i kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej.
10. Okresem zaliczeniowym w Szkole Doktorskiej jest rok akademicki.
11. Kształcenie w Szkole Doktorskiej odbywa się w trybie stacjonarnym.
12. Kształcenie w Szkole Doktorskiej odbywa się zgodnie z programem kształcenia uchwalonym przez Senat, w trybie określonym w Statucie, oraz indywidualnym planem badawczym doktoranta.
13. Kształcenie w Szkole Doktorskiej obejmuje cztery obszary aktywności doktoranta:
- prowadzenie badań naukowych lub działalności artystycznej lub projektowej;
- realizację zajęć przewidzianych programem kształcenia;
- przygotowanie rozprawy doktorskiej stanowiącej podstawę nadania stopnia doktora;
- nabycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych;
- odbycie stażu naukowego lub Zasady odbywania stażu określa zarządzeniem dyrektor Szkoły Doktorskiej.
14. Za przygotowanie programu kształcenia w Szkole Doktorskiej odpowiada dyrektor. Rada Szkoły i Komisja Jakości Kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz samorząd doktorantów wydają opinię o programie kształcenia w terminie 14 dni od otrzymania projektu. W przypadku bezskutecznego upływu terminu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
15. Program kształcenia, o którym mowa w 12 opracowywany jest dla dziedzin i dyscyplin, w których prowadzone jest kształcenie w Szkole Doktorskiej.
16. Kształcenie w Szkole Doktorskiej prowadzone jest w języku polskim, z wyłączeniem przedmiotów realizowanych w języku angielskim w poszczególnych dyscyplinach, określonych uchwałą Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej, ujętych w organizacji zajęć dostępnej na stronie internetowej Szkoły Doktorskiej (obecnie: https://sd.ujk.edu.pl/) przed rozpoczęciem każdego roku akademickiego. Dopuszczalne jest prowadzenie kształcenia wyłącznie w języku angielskim.
17. Struktura programu kształcenia jest wspólna dla poszczególnych dziedzin i dyscyplin. Treści programowe oferowane w ramach poszczególnych dyscyplin są odmienne.
18. Program kształcenia, o którym mowa w ust. 12 powinien być przygotowany w terminie umożliwiającym udostępnienie zgodnie z trybem określonym w ustawie.
19. Kształcenie doktoranta przyjętego na zasadach, o których mowa w 1 pkt 2 albo w ramach Programu doktorat wdrożeniowy odbywa się na ogólnie obowiązujących zasadach, zgodnie z programem kształcenia oraz, na wniosek doktoranta, według indywidualnego toku kształcenia.
20. Indywidualny tok kształcenia obejmujący terminy i formy realizacji przedmiotów, z uwzględnieniem organizacji roku akademickiego, ustalany jest przez Kierownika sekcji w uzgodnieniu z doktorantem i jego promotorem odrębnie na każdy rok akademicki oraz wymaga akceptacji dyrektora. Ustalenie indywidualnego toku kształcenia nie może prowadzić do zmiany terminu złożenia indywidualnego planu badawczego przez doktoranta i terminu przystąpienia do oceny śródokresowej.
21. Rozprawa doktorska przygotowywana jest pod opieką promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego.
§ 3
Sprawowanie opieki naukowej
1. Opiekę naukową nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej sprawuje promotor lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy.
2. Funkcję promotora, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, może pełnić osoba, posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, a funkcję promotora pomocniczego – osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.
3. Dyrektor występuje do przewodniczącego właściwej rady naukowej instytutu z wnioskiem o powołanie osób właściwych do sprawowania opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej przez osoby przyjęte do Szkoły Doktorskiej. Wniosek zawiera propozycje osób do sprawowania opieki naukowej.
4. Właściwa rada naukowa instytutu powołuje:
- promotorów – w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia przez doktoranta,
- promotorów pomocniczych – w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia przez doktoranta.
Przewodniczący właściwej rady naukowej instytutu przekazuje niezwłocznie uchwały w przedmiocie powołania promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego dyrektorowi Szkoły Doktorskiej.
5. Obowiązki promotora:
- sprawuje bezpośrednią opiekę naukową nad doktorantem;
- opracowuje wraz z doktorantem indywidualny plan badawczy oraz wspiera doktoranta w realizacji planu;
- zapewnia konsultacje i ocenia postępy naukowe oraz postępy w działalności artystycznej lub projektowej doktoranta;
- wspiera doktoranta w pracy badawczej lub pracy artystycznej;
- zapewnia doktorantowi pomoc w przygotowaniu wniosków projektów badawczych;
- dba o zapewnienie środków finansowych na realizację przez doktoranta pracy badawczej lub pracy artystycznej lub projektowej;
- monitoruje postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej;
- nadzoruje i potwierdza odbycie przez doktoranta praktyki zawodowej;
- opiniuje wnioski doktoranta związane z odbywanym kształceniem;
- informuje dyrektora o trudnościach mających wpływ na realizację indywidualnego planu badawczego doktoranta;
- występuje do dyrektora z wnioskiem o skreślenie doktoranta z listy doktorantów, w szczególności w przypadkach określonych w § 9 ust. 2.
6. Obowiązki promotora pomocniczego:
- opiniuje indywidualny plan badawczy doktoranta;
- sprawuje funkcję pomocniczą w procesie planowania i realizacji badań w zakresie określonym przez promotora.
7. Jedna osoba może sprawować funkcję promotora lub promotora pomocniczego wobec nie więcej niż trzech doktorantów, z czego najwyżej dwóch, kształcących się na I lub II roku, a po uzyskaniu przez co najmniej jednego z nich pozytywnej oceny śródokresowej – wobec kolejnego doktoranta, z zastrzeżeniem ust. 8.
8. Liczba doktorantów, o której mowa w 7, może ulec zwiększeniu nie więcej niż o trzech doktorantów, w przypadku, gdy każdy z nich jest uczestnikiem grantu zewnętrznego. Grant zewnętrzny rozumiany jest jako projekt naukowo-badawczy finansowany z instytucji zewnętrznych krajowych lub zagranicznych, powołanych do wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych (empirycznych lub teoretycznych) w szczególności Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej albo projekt artystyczny finansowany m.in. przez: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, program Kreatywna Europa, Culture Moves Europe.
9. Doktorant może wystąpić do dyrektora z wnioskiem o zmianę promotora, w szczególności w przypadku niewypełniania przez promotora obowiązków, o których mowa w ust. 5. Wniosek o zmianę promotora wymaga uzasadnienia.
10. W przypadku złożenia przez doktoranta wniosku, o którym mowa w ust. 9, dyrektor zwraca się z prośbą o przedłożenie opinii w przedmiotowej sprawie do kierownika właściwej sekcji oraz promotora, w terminie 7 dni od daty wpłynięcia Na podstawie przedłożonych opinii dyrektor może wystąpić do przewodniczącego rady naukowej właściwego instytutu o zmianę osoby powołanej do sprawowania opieki naukowej nad doktorantem.
11. Promotor może wystąpić, w tym na wniosek doktoranta, do dyrektora o zmianę promotora pomocniczego w przypadku niewypełniania przez promotora pomocniczego obowiązków, o których mowa w ust. 6. Wniosek wymaga uzasadnienia.
12. Uchwałę w sprawie zmiany promotora lub promotora pomocniczego podejmuje właściwa rada naukowa instytutu na wniosek dyrektora.
§ 4
Indywidualny plan badawczy
1. Doktorant w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami, opracowuje indywidualny plan badawczy obejmujący okres kształcenia w Szkole Doktorskiej.
2. Indywidualny plan badawczy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu, zawiera w szczególności:
- plan badań, które doktorant będzie prowadził podczas kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej;
- plan aktywności, mających na celu podniesienie kompetencji przygotowujących doktoranta do pracy o charakterze badawczym lub badawczo-rozwojowym lub artystycznym.
3. W indywidualnym planie badawczym należy wskazać możliwość finansowania zaplanowanych zadań.
4. Promotor lub promotorzy potwierdzają podpisem fakt przygotowania w uzgodnieniu z nimi indywidualnego planu badawczego doktoranta.
5. Indywidualny plan badawczy doktoranta wymaga zaopiniowania przez promotora pomocniczego – w przypadku, gdy promotor pomocniczy jest powołany.
6. Doktorant przedstawia indywidualny plan badawczy dyrektorowi po uzgodnieniu z promotorem lub promotorami albo promotorem i promotorem pomocniczym, z uwzględnieniem ust. 5, nie później niż w terminie określonym w ustawie.
7. Indywidualny plan badawczy jest opiniowany przez dziedzinowy zespół ds. oceny indywidualnego planu badawczego, pełniący funkcję doradczą wobec dyrektora, w skład którego wchodzą: kierownik sekcji – jako przewodniczący oraz po dwóch przedstawicieli każdej z dyscyplin wchodzących w skład danej sekcji dziedzinowej, z których jeden jest przedstawicielem Rady Naukowej a drugi przedstawicielem Komisji ds. Jakości Kształcenia w Szkole Doktorskiej.
8. W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w indywidualnym planie badawczym w trakcie kształcenia w szkole doktorskiej stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1-7.
9. Doktorant ma obowiązek przedłożyć uaktualniony indywidualny plan badawczy w terminie do 30 dni po upływie okresu zawieszenia kształcenia na zasadach określonych w ust. 1-7.
§ 5
Dokumentacja przebiegu kształcenia
1. Dokumentacja przebiegu kształcenia doktorantów w Szkole Doktorskiej prowadzona jest w postaci elektronicznej w systemie informatycznym Uczelni oraz w teczce osobowej doktoranta.
2. Doktoranci mają zapewniony dostęp do dokumentacji przebiegu kształcenia poprzez indywidualne konta w systemie informatycznym Uczelni.
3. Na wniosek doktoranta, Szkoła Doktorska wydaje doktorantowi potwierdzony przez dyrektora wypis z dokumentacji przebiegu kształcenia w Szkole Doktorskiej.
4. Dokumentacja osiągnięć doktoranta, w tym karty okresowych osiągnięć, jest przechowywana w teczce akt osobowych doktoranta, w postaci wydruków danych elektronicznych, podpisanych przez dyrektora.
5. Doktorantowi nadaje się numer albumu.
6. W bazie elektronicznej na indywidualnym koncie doktoranta znajdują się, in.:
- dane personalne doktoranta;
- numer albumu;
- dyscyplina naukowa lub artystyczna, w której doktorant odbywa kształcenie;
- informacje o uzyskanych kwalifikacjach, uprawniających do odbywania kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- data rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- data zakończenia kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- informacje o przebiegu kształcenia.
7. Dla każdego doktoranta zakłada się teczkę akt osobowych z numerem albumu, którą przez okres kształcenia w Szkole Doktorskiej przechowuje się w Szkole Doktorskiej.
8. W teczce akt osobowych przechowuje się in.:
- zaświadczenie o wpisie na listę doktorantów lub decyzję administracyjną o przyjęciu do Szkoły Doktorskiej, w przypadku cudzoziemców;
- dokumenty wymagane od kandydata w procesie rekrutacji;
- akt ślubowania podpisany przez doktoranta;
- orzeczenia związane z niepełnosprawnością doktoranta;
- decyzje związane z przebiegiem kształcenia, dotyczące in.:
-
-
- zawieszenia kształcenia w Szkole Doktorskiej,
- przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej,
- skreślenia z listy doktorantów oraz potwierdzenie jej doręczenia;
-
- oświadczenia, o których mowa w § 6 2 pkt 6;
- indywidualny plan badawczy;
- karty okresowych osiągnięć doktoranta;
- sprawozdanie śródokresowe z realizacji indywidualnego planu badawczego wraz z dokumentami określonymi w załączniku nr 5 w formie papierowej;
- protokół z oceny śródokresowej z realizacji indywidualnego planu badawczego w Szkole Doktorskiej;
- sprawozdania z aktywności naukowej lub artystycznej;
- potwierdzenie odbioru dokumentów lub doręczenia w postaci elektronicznej;
- certyfikat lub dyplom ukończenia studiów lub zaświadczenie potwierdzające złożenie egzaminu poświadczającego znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2;
- rozprawę doktorską zaopiniowaną i przyjętą przez promotora;
- odpis zaświadczenia o ukończeniu kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- kartę obiegową doktoranta.
9. Teczki osobowe doktorantów, którzy ukończyli kształcenie w Szkole Doktorskiej, Szkoła Doktorska przekazuje do archiwum.
§ 6
Prawa i obowiązki doktoranta
1. Doktorant ma prawo do:
- opieki naukowej ze strony promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego;
- wsparcia ze strony osób, o których mowa w pkt 1:
- w przygotowaniu indywidualnego planu badawczego oraz w jego realizacji,
- w pracy badawczej lub artystycznej lub projektowej;
- zmiany promotora lub promotora pomocniczego w przypadkach określonych w niniejszym regulaminie;
- korzystania ze zbiorów bibliotecznych i zasobów informatycznych Uniwersytetu;
- korzystania z laboratoriów, sprzętu i aparatury badawczej Uniwersytetu w zakresie niezbędnym do realizacji programu kształcenia, prowadzenia badań naukowych lub działalności artystycznej lub projektowej i przygotowania rozprawy doktorskiej na zasadach obowiązujących w Uniwersytecie;
- udziału w konkursach ogłaszanych przez instytucje finansujące badania naukowe, lub działalność artystyczną lub projektową, lub mobilność akademicką w uzgodnieniu z promotorem;
- odbywania staży naukowych lub artystycznych, po uzyskaniu pozytywnej opinii promotora i za zgodą dyrektora, czas odbywania stażu wlicza się do okresu kształcenia;
- udziału w krajowych i zagranicznych programach wymiany doktorantów, na mocy obowiązujących umów i porozumień;
- posiadania legitymacji doktoranta;
- posiadania adresu e-mail na serwerze Uniwersytetu;
- otrzymywania stypendium doktoranckiego na zasadach określonych w zarządzeniu rektora;
- ubiegania się o przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej, na zasadach określonych w § 8;
- złożenia do dyrektora wniosku o zawieszenie kształcenia w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie;
- w uzasadnionych przypadkach złożenia do dyrektora wniosku o przeniesienie obowiązku realizacji określonych punktów programu kształcenia na późniejszy etap kształcenia;
- w uzasadnionych przypadkach złożenia do dyrektora wniosku o realizację egzaminów lub zaliczeń przed terminem;
- zgłaszania postulatów odnośnie do kształcenia w szkole doktorskiej do Komisji Jakości Kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- ubiegania się o kredyt studencki na zasadach określonych w ustawie;
- ubiegania się o przyznanie stypendium przez jednostkę samorządu terytorialnego albo osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną;
- ubiegania się o zakwaterowanie w domu studenckim na zasadach określonych w regulaminie świadczeń dla studentów;
- ubezpieczenia społecznego i powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
- przerwy wypoczynkowej w wymiarze nieprzekraczającym 8 tygodni w roku;
- zrzeszania się w samorządzie doktorantów;
- oceny nauczycieli akademickich, w tym promotora / promotorów i promotora pomocniczego, w zakresie wypełniania przez nich obowiązków związanych z kształceniem, na zasadach określonych przez rektora;
- oceny procesu rekrutacji, jakości kształcenia w szkole doktorskiej, umiędzynarodowienia, jakości opieki naukowej;
- zgłaszania sytuacji konfliktowych, dyskryminacji, zachowań przemocowych oraz skarg i wniosków – według obowiązujących w Uczelni procedur;
- zrzeszania się w organizacjach doktorantów;
- uczestniczenia w pracach naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych lub artystycznych realizowanych w Uniwersytecie, w zakresie uzgodnionym z promotorem;
- w przypadku ukończenia kształcenia w szkole doktorskiej, do przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora bez wniesienia opłaty, o jakiej mowa w art. 182 ustawy;
- podejmowania zatrudnienia jako nauczyciel akademicki albo pracownik naukowy na zasadach określonych w ustawie.
2. Obowiązkiem doktoranta jest:
- przestrzeganie zasad zawartych w tekście ślubowania;
- postępowanie zgodne z niniejszym regulaminem i Kodeksem etyki doktoranta;
- założenie konta na serwerze edu.pl, zgodnie z Regulaminem Sieci Komputerowej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach;
- opracowanie indywidualnego planu badawczego i przedstawienie go dyrektorowi, nie później niż w terminie określonym w ustawie;
- realizacja programu kształcenia i indywidualnego planu badawczego;
- złożenie dyrektorowi oświadczeń w przedmiocie:
- posiadania elektronicznego identyfikatora naukowca zgodnego z międzynarodowymi standardami – ORCID (Open Researcher and Contributor ID) – w terminie 14 dni od rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej; wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu,
- oświadczenia o dyscyplinie, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska – w terminie 14 dni od rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej; wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu,
- oświadczenia upoważniającego Uniwersytet do wykazania osiągnięć naukowych lub artystycznych na potrzeby ewaluacji jakości działalności naukowej prowadzonej w Uniwersytecie – w roku poprzedzającym ewaluację jakości działalności naukowej lub przed ukończeniem ostatniego roku kształcenia w Szkole Doktorskiej; wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 4 do niniejszego regulaminu;
- założenie indywidualnego konta w Systemie Polskiej Bibliografii Naukowej (PBN) oraz jego powiązanie z kontem Systemu ORCID – w terminie 14 dni od rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- złożenie sprawozdania śródokresowego z realizacji indywidualnego planu badawczego w terminie określonym w § 7 ust. 11; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 5 do niniejszego regulaminu;
- złożenie sprawozdania z aktywności naukowej, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do niniejszego regulaminu, po I i III roku kształcenia oraz, w przypadku osób ubiegających się o przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej, po ukończeniu IV roku kształcenia w Szkole Doktorskiej, obejmującego IV rok kształcenia;
- złożenie certyfikatu lub dyplomu ukończenia studiów lub zaświadczenia potwierdzającego złożenie egzaminu poświadczającego znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 – do zakończenia IV roku kształcenia. Wymóg złożenia dokumentu potwierdzającego znajomość języka obcego w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, dotyczy również doktorantów, którym udzielono przedłużenia po IV roku kształcenia;
- złożenie rozprawy doktorskiej zaopiniowanej i przyjętej przez promotora w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym, z zastrzeżeniem § 8 ust. 1;
- bezzwłoczne powiadomienie w formie pisemnej o zmianie danych osobowych i kontaktowych oraz wszelkich okolicznościach faktycznych, mających wpływ na wypełnianie obowiązków doktoranta oraz korzystanie z praw doktoranta.
3. Prawa i obowiązki doktoranta wygasają z dniem:
- złożenia rozprawy doktorskiej, z zastrzeżeniem 209 ust. 8 ustawy;
- uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z listy doktorantów.
4. Za naruszenie przepisów prawa i przepisów obowiązujących w Uniwersytecie doktorant ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
5. Doktoranci odbywający kształcenie w Uniwersytecie tworzą samorząd doktorantów.
6. Organy samorządu doktorantów są wyłącznym reprezentantem ogółu doktorantów.
7. Organy samorządu doktorantów mają prawo do występowania z wnioskami do dyrektora w sprawach związanych z odbywaniem kształcenia w Szkole Doktorskiej.
§ 7
Ocena śródokresowa
1. W połowie okresu kształcenia w Szkole Doktorskiej realizacja indywidualnego planu badawczego podlega ocenie śródokresowej.
2. Ocenę, o której mowa w 1 przeprowadza komisja, zatwierdzana przez Radę Szkoły na wniosek dyrektora.
3. Promotor, promotorzy, promotor pomocniczy nie mogą być członkami komisji dokonującej oceny śródokresowej doktoranta, nad którym sprawują opiekę naukową.
4. W skład komisji wchodzą trzy osoby:
- osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, zatrudniona w Uniwersytecie, jako przewodniczący;
- osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, zatrudniona w Uniwersytecie;
- osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, zatrudniona poza Uniwersytetem, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w ustawie (art. 190 5).
5. W pracach komisji może uczestniczyć, w roli obserwatora, doktorant delegowany przez Uczelnianą Radę Samorządu Doktorantów, bez prawa głosu.
6. W przypadku oceny realizacji interdyscyplinarnego planu badawczego, w skład komisji wchodzą:
- osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dziedzinie obejmującej dyscyplinę, w której doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, zatrudniona w Uniwersytecie, jako przewodniczący;
- osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, w jednej z dyscyplin, w ramach których doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, zatrudniona w Uniwersytecie;
- osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w jednej z dyscyplin, w ramach których doktorant przygotowuje rozprawę doktorską, zatrudniona poza Uniwersytetem, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w ustawie (art. 190 ust. 5).
7. Członek komisji zatrudniony poza Uniwersytetem otrzymuje wynagrodzenie w wysokości określonej w ustawie.
8. Kandydatów na członków komisji, o których mowa w 2 wskazuje dyrektor, a zatwierdza Rada Szkoły. Zapis zdania poprzedniego ma zastosowanie do zmiany członka komisji.
9. Komisja podejmuje decyzje w głosowaniu, zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich członków komisji.
10. Doktorant składa do dyrektora sprawozdanie śródokresowe z realizacji indywidualnego planu badawczego, obejmujące I i II rok kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz dokumenty, o których mowa w 5 ust. 8 pkt 9, w formie papierowej i elektronicznej. Nośnik z dokumentacją w formie elektronicznej jest zwracany doktorantowi, a jej kopie trwale usuwane po uzyskaniu przez doktoranta pozytywnej oceny śródokresowej lub uprawomocnieniu decyzji o skreśleniu z listy doktorantów w przypadku negatywnego wyniku tej oceny.
11. Termin złożenia sprawozdania, o którym mowa w 10, określa zarządzeniem dyrektor Szkoły Doktorskiej nie później niż na dwa miesiące przed planowanym terminem oceny śródokresowej.
12. Szkoła Doktorska informuje doktoranta o terminie i miejscu posiedzenia komisji dokonującej oceny śródokresowej realizacji indywidualnego planu badawczego.
13. Komisja dokonuje oceny śródokresowej realizacji indywidualnego planu badawczego na podstawie:
- indywidualnego planu badawczego;
- sprawozdania śródokresowego z realizacji indywidualnego planu badawczego;
- rozmowy z doktorantem.
14. Doktorant, w ramach rozmowy, przedstawia prezentację multimedialną, zawierającą plan rozprawy doktorskiej, omówienie problematyki badawczej, metod badawczych oraz odpowiada na pytania komisji.
15. Ocena komisji obejmuje:
- terminowość realizacji planu;
- stan zaawansowania prac nad rozprawą;
- zrealizowane zadania badawcze lub artystyczne;
- aktywność naukową lub artystyczną i organizacyjną doktoranta.
16. Komisja dokonuje oceny każdego z kryteriów, wymienionych w ust. 15, indywidualnie, formułując wynik oceny kryterium jako pozytywny lub negatywny.
17. Ocena śródokresowa – ustalana na podstawie oceny poszczególnych kryteriów, o jakich mowa w ust. 15, kończy się wynikiem pozytywnym lub negatywnym. Ocena wymaga uzasadnienia komisji.
18. Komisja dokumentuje ocenę sporządzając protokół z oceny śródokresowej z realizacji indywidualnego planu Wzór protokołu stanowi załącznik nr 6 do niniejszego Regulaminu.
19. Po posiedzeniu komisji protokół, o którym mowa w ust. 18 przekazywany jest do dyrektora.
20. Wyniki oceny śródokresowej wraz z uzasadnieniem są jawne.
21. W przypadku naruszenia warunków formalnych przy wykonywaniu oceny, dotyczących składu komisji lub przeprowadzenia oceny sprzecznie z Regulaminem doktorantowi przysługuje prawo do złożenia zastrzeżeń do dyrektora, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wyniku Podstawą złożenia zastrzeżeń nie mogą być zarzuty dotyczące oceny merytorycznej dokonanej przez komisję.
§ 8
Przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej lub zawieszenie kształcenia w Szkole Doktorskiej
1. Dyrektor na wniosek doktoranta może przedłużyć termin złożenia rozprawy doktorskiej określony w indywidualnym planie badawczym.
2. Wniosek, o którym mowa w 1 wymaga opinii promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego.
3. Łączny termin, o którym mowa w 1 nie może być dłuższy niż dwa lata.
4. Przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej określonego w indywidualnym planie badawczym może nastąpić w przypadku:
- przebywania doktoranta na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby;
- konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny;
- posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
- braku możliwości przeprowadzenia badań naukowych lub prowadzenia działalności artystycznej lub projektowej w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym z przyczyn niezależnych od doktoranta; udzielenie przedłużenia w związku z brakiem możliwości przeprowadzenia badań naukowych lub prowadzenia działalności artystycznej lub projektowej, jednorazowo może obejmować maksymalnie okres sześciu miesięcy.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 doktorant dołącza dokument potwierdzający istnienie przesłanki, o której mowa w ust. 4.
6. Dyrektor, na wniosek doktoranta, zawiesza kształcenie w Szkole Doktorskiej na zasadach określonych w ustawie.
7. W okresie przedłużenia lub zawieszenia kształcenia doktorant zachowuje prawa doktoranta, chyba że przepisy w zakresie stypendiów stanowią inaczej.
8. Terminy wykonania obowiązków, w tym uzyskania zaliczeń wymaganych programem kształcenia ulegają wydłużeniu odpowiednio o czas, na jaki udzielono przedłużenia.
9. Powrót doktoranta po upływie okresu przedłużenia lub zawieszenia kształcenia następuje na zasadach określonych przez dyrektora.
10. W przypadku nieuzyskania zgody na przedłużenie terminu złożenia rozprawy, doktorant może odwołać się za pośrednictwem dyrektora do rektora, w terminie 14 dni od dnia zakomunikowania mu rozstrzygnięcia.
§ 9
Skreślenie z listy doktorantów
1. Doktoranta skreśla się z listy doktorantów w przypadku:
- uzyskania negatywnego wyniku oceny śródokresowej;
- niezłożenia rozprawy doktorskiej w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym, z zastrzeżeniem § 8 ust. 1;
- rezygnacji z odbywania kształcenia w Szkole Doktorskiej;
- niepodjęcia kształcenia;
- naruszenia zakazu, o którym mowa w 200 ust. 7 lub art. 209 ust. 10 ustawy;
- ukarania doktoranta karą dyscyplinarną wydalenia ze Szkoły Doktorskiej.
2. Doktorant może być skreślony z listy doktorantów w przypadku nierealizowania programu kształcenia i indywidualnego planu badawczego, w szczególności:
- nieprzedstawienia indywidualnego planu badawczego w terminie określonym w ustawie;
- niezadowalającego postępu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej;
- postępowania niezgodnie z treścią ślubowania lub regulaminem Szkoły Doktorskiej;
3. Decyzję o skreśleniu z listy doktorantów wydaje dyrektor z upoważnienia rektora.
§ 10
Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego
1. Odmowa przyjęcia do Szkoły Doktorskiej oraz skreślenie z listy doktorantów następuje w drodze decyzji administracyjnej.
2. Od decyzji, o których mowa w 1 przysługuje możliwość złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy albo wniesienie skargi do sądu administracyjnego.
§ 11
Szczegółowe zasady wprowadzania i stosowania rozwiązań alternatywnych wobec
doktorantów z niepełnosprawnościami
1. Wszystkie rozwiązania alternatywne stosowane w Szkole Doktorskiej wobec doktorantów z niepełnosprawnościami mają na w celu wyrównanie szans ukończenia kształcenia przy zachowaniu zasady niezmniejszania wymagań merytorycznych wobec tych doktorantów.
2. Wobec doktorantów z niepełnosprawnościami kierownik sekcji na wniosek doktoranta może:
- usprawiedliwić absencję, na podstawie przedstawionych przez doktoranta dokumentów;
- ustalić, w porozumieniu z prowadzącymi zajęcia, indywidualne terminy i formy realizacji przedmiotu lub praktyk dydaktycznych;
- wyrazić zgodę na zmianę formy sprawdzania wiedzy;
3. Wobec doktorantów z niepełnosprawnościami kierownik sekcji, na wniosek doktoranta, może wyrazić zgodę na:
- zastosowanie rozwiązań polegających na włączaniu do udziału w zajęciach osób trzecich, w szczególności występujących jako: tłumacze języka migowego, stenotypiści, asystenci laboratoryjni pomagający doktorantom z niesprawnością rąk;
- zastosowanie przez doktoranta z niepełnosprawnością dodatkowych urządzeń technicznych umożliwiających mu pełny udział w zajęciach oraz korzystania z urządzeń audiowizualnych pozwalających na rejestrację zajęć dydaktycznych;
- uzyskanie materiałów dydaktycznych i naukowych z określonych zajęć w alternatywnej formie zapisu, w szczególności takiej jak: brajla, druk o zmienionej wielkości czcionki, nagranie audio, zapis elektroniczny;
- zmianę sposobu składania egzaminu z danego przedmiotu.
4. Decyzję, o której mowa w 3 kierownik sekcji podejmuje, zasięgając opinii kierownika jednostki ogólnouczelnianej właściwej ds. osób z niepełnosprawnościami.
5. W przypadku stosowania podczas zajęć urządzeń rejestrujących dźwięk lub dźwięk i obraz, doktorant zobowiązany jest do złożenia pisemnej deklaracji o nienaruszaniu praw autorskich do dzieł powstałych w trakcie tych zajęć i wykorzystaniu zarejestrowanych materiałów wyłącznie na użytek prywatny.
6. W celu zmiany sposobu składania egzaminu kierownik sekcji może wobec doktoranta z niepełnosprawnością wydać decyzję, w której może wyrazić zgodę na:
- przedłużenie czasu trwania danego egzaminu;
- zastosowanie podczas trwania egzaminu urządzeń technicznych, takich jak: komputery, oprogramowanie udźwiękawiające, urządzenia brajlowskie, klawiatury alternatywne, lupy powiększające;
- zastosowanie w trakcie egzaminu alternatywnej formy zapisu;
- zamianę formy egzaminu z pisemnej na ustną lub z ustnej na pisemną;
- uczestnictwo w egzaminie osób trzecich, a w szczególności tłumacza języka migowego, stenotypisty lub lektora;
- zmianę miejsca przeprowadzenia egzaminu.
7. Przepisy określone w 6 stosuje się odpowiednio do zaliczeń przedmiotu.